Bliv indtaster

Projekt
Dansk Vestindien
Arkivskaber Generalguvernementet
Arkivserie Kopibog for skrivelser til kongen
Indhold 1833 - 1844
(Alle billeder i serien):
Korrekturlæst
Øverst på siden
Folionummer (opslagsnr.) 201
Rapport
Indberetningsnummer 15
Dato (dd-mm-åååå) 03-08-1843
Kopibogsnummer Kunne ikke udfyldes
Brødtekst No 15                  Genl Gouvernetet, Ste Croix den 3die August 1843. I margen:         Afsendt som No 14 Foranlediget ved Secd: Lieutenant ved de vest: Tropper H: v: Didrichsen’s allerunderdanigste Ansøgning om Afsked fra bemeldte Tropper, og i Forventning om allernaadigst Tilstaaelse af dette Andragende, tillader jeg mig allerunderdanigst at indstille af Second-Lieut: à la suite ved Deres Majestæts vest: Tropper v: Kleist til at oprykke i virkelig Sec: Lieutenants Nummer. Allerunderdanigst     P: v: Scholten  
Kommentarer
Rapport
Indberetningsnummer 16
Dato (dd-mm-åååå) 27-08-1843
Kopibogsnummer Kunne ikke udfyldes
Brødtekst No 16                  Genl Gouvertet, Ste Croix den 27de August 1843 I margen:         Origl: pr: Engelsk Damppaket, den 28de August herfra.                             Dupl   ” Skonnertbrig Pociole, Capt Schmidt. Under 29de f: Md: havde jeg den Ære allerunderdanigst at indberette til Deres Majestæt, at de nødvendige Skridt fra min Side vare blevne indledede for at bringe det Skolevæsen istand for de ældre ufrie Børn, som det ved allerhøieste Rescript af 18 Februar d: A: er bleven mig paalagt, at indføre en passende Tid førend de Foranstaltninger til Lettelse i Negernes Kaar træde i Kraft, som samme Rescript allernaadigst har paabudt. Forinden jeg imidlertid lod udgaae nogen endelig Bestemmelse angaaende dette Skolevæsens Ordning, antog jeg det passende at sammenkalde de Geistlige for de forskjellige i Deres Majestæts Colonier tolererede Troesbekjendelser, tilligemed nogle af de meest ansete Plantere af alle Partier, for at gjøre mig bekjendt med deres Formening om den hensigtsmæssigste Maade paa hvilken omtalte Skolevæsen kunde indrettes, og for disse fremsatte jeg da de Puncter, som passende kunde blive Gjenstand for en saadan Forsamlings Overveielse. Efterat jeg tidligere havde erfaret at de katholske Geistlige og flere Plantere henhørende til denne Menighed, havde yttret Utilfredshed over, at Børn der ved deres Daab hørte til den katholske Religion skulde opdrages af en anden Religions Lærer, hvori man søgte at finde en Tendents til at bringe hine Børn bort fra den catholske Tro, var det mig kjært, da Frygt herfor i omtalte Forsamling blev yttret, aabent at kunne udtale mig om denne Sag, og at erklære at saadan Tendents hverken kunde findes i de paatænkte Foranstaltningers Aand, ei heller nogensinde havde været Deres Majestæts Hensigt – At en Kathechismus med samtlige Biskoppers Samtykke, den katholske iberegnet, var bleven udarbeidet til Brug for Skole-Underviisningen i Deres Majestæts Colonier; at samme maatte ansees som Grundlag for Børnenes religieuse Opdragelse, men at det, efterat Børnene ved denne vare komne til tilstrækkelig Kundskab om den christelige Religions Hoved-Principer, maatte staae enhver Troesbekjendelse frit for at fortsætte de til samme hørende Børns religieuse Opdragelse efter de Dogmer, som hver Kirke særligen maatte have antaget – Jeg forsikkrede til samme Tid, at man i dette som i ethvert andet Tilfælde stedse skulde finde mig redebon til at afhjælpe enhver Besværing, men at man ligesaavist stedse skulde finde mig fast i Udførelsen af saadan Ordres som af Deres Majestæt maatte være mig paalagte. Da Underviisningen i den lovbefalede Kathechismus maa ansees som Basis for den i Skolerne fastsatte Underviisning, blev Spørgsmaalet fremsat, om det da kunde tillades Børn, naar de have givet Prøve paa tilstrækkelig Kundskab til denne; at udtræde af Skolen, for at nyde